Bly og skydebaner

Miljøet på Danmarks 429 indendørs 15 meter skydebaner

I 2011 besluttede bestyrelsen i Skydebaneforeningen Danmark at iværksætte besøg hos samtlige 429 indendørs 15 meter baner i Danmark.

Sidenhen har Skydebaneforeningen Danmarks konsulenter besøgt alle landets 15 meter baner, og det er mundet ud i 14 rapporter, hvor både landsresultatet og de enkelte landsdelsforeningers resultater gennemgås. I rapporterne præsenteres de vigtigste resultater og en række anbefalinger til, hvordan man opnår et sundere indeklima.

Du kan læse rapporterne her

Brochure sætter fokus på et sundt skydemiljø

Når du lader dit våben, kan berøringen af patronerne give dig blystøv på fingrene. Og tager du bagefter en smøg eller drikker en kop kaffe, risikerer du at få bly ind i kroppen. Derfor er det vigtigt at vaske hænder, når du forlader standpladsen på skydebanen.

Det er blot ét af de gode råd, som findes i "Et sundt skydemiljø". Brochuren fortæller om bly og skydebaner, og der sættes også fokus på, hvor vigtigt det er, at ventilationsanlægget fungerer korrekt, og at rengøringen sættes i system.

Download "Et sundt skydemiljø"

Derfor er bly farligt

Udover bly fra berøring af patroner kommer der også blygasser ud ad piben, når skuddet fyres af. Derfor er et effektivt ventilationsanlæg vigtigt.

Bly kommer ind i kroppen, ved at vi indånder eller spiser det. Især børn kan påvirkes, så det fx går ud over indlæringen. For voksne kan det føre til forhøjet blodtryk og nyreskader.

Lægerne understreger, at skytter normalt opholder sig relativ kort tid på en skydebane, og at risikoen derfor er mindre, end hvis det havde været en arbejdsplads med otte timers dagligt virke.

Derfor bruges bly i patroner

En patron uden bly er utænkeligt indtil videre: Blyet giver tyngde og er derfor vigtigt for skuddets præcision.

Der har været lavet forsøg med andre materialer, uden at det er lykkedes at finde et brugbart alternativ.

Det gør Skydebaneforeningen Danmark

Krav til ventilationsanlæg:
For år tilbage blev der sat fokus på bly på skydebaner, og der blev indført krav om effektive ventilationsanlæg. Det blev gjort til en forudsætning for at modtage tilskud og optage lån i Skydebaneforeningen Danmark.

Pilotundersøgelse:
Skydebaneforeningen Danmark har fået foretaget en pilotundersøgelse på en skydebane, som dokumenterer, at blyet flyttes rundt. Undersøgelsen viste bl.a., at der blev fundet blystøv på kaffekandens håndtag og på gulvet i opholdsrummet.

Folder om rengøring:
Skydebaneforeningen har også udgivet en folder om, hvordan man rengører skydebaner.

Undersøgelse:
Skydebaneforeningen Danmark har desuden fået lavet undersøgelser af Teknologisk Institut, som viser, hvordan et ventilationsanlæg skal opbygges, hvis det skal overholde Skydebaneforeningens krav og anbefalinger.

Download "Et sundt skydemiljø"

Download rapport fra Teknologisk Institut