Gode råd til foreninger ifm. skydebanebyggeri

At skydebanerne i Danmark er blandt nogle af de bedste i verden, er Rådgivningsteamets store ønske. Derfor vil vi meget gerne besøge jer og hjælpe jer med, at I får den næste moderne bane. Som forening bør I dog gøre jer store strategiske overvejelser omkring jeres skydebanefaciliteter, inden I søger om skydebanerådgivning ved os, så vi sammen kan skabe tidssvarende og fleksible faciliteter.

Skydebaneforeningen Danmark som rådgiver

Ethvert projekt gennemføres af selve foreningen.
Skydebaneforeningen Danmarks rolle er udelukkende rådgivende.

Ændringer i rådgivningsteamet indtil november

Vores Skydebanerådgiver, Mikkel Møller Mortensen, er på orlov frem til 1. november. Vi står selvfølgelig stadig til rådighed for rådgivning i perioden, men man må forvente forlænget ekspeditionstid.

Vi henstiller til, at spørgsmål og henvendelser generelt sendes på mail til raadgivning@skbf.dk.

Vi opfordrer desuden til, at man gennemser Skydebaneforeningen Danmarks online videnbank, inden man kontakter os, da mange spørgsmål allerede kan være besvaret der

Foreningens økonomi

Økonomisk forventes skytteforeningen, der ansøger om tilskud og lån, at have en fornuftig økonomi – herunder at kontingentet er af et vist niveau, at der er tænkt på opsparing og vedligehold, og at foreningen har overvejet fremtidige driftsbesparelser.

Krav til foreningen

Før Skydebaneforeningen Danmark bevilliger større lån eller tilskud skal foreningen have gjort sig nøje strategiske overvejelser omkring projektet og opfylde én eller flere af nedenstående krav:

Samarbejde
– med kommunen og evt. med haller og andre interessenter

Synlighed
– hvor mange i kommunen ved fx at skytteforeningen eksisterer?

Brugere
– hvilke andre foreninger og / eller idrætter vil kunne benytte faciliteterne?

Drift
– indgår andre brugere i driften af faciliteten, fx hvis det kan aftales, at hallen er med til at vedligeholde og dermed betale for ventilationsanlægget?

Facilitetsudvikling og nytænkning
– kan faciliteten benyttes til andet end skydning?

Efter 1. henvendelse til Skydebaneforeningen Danmark

Når Skydebaneforeningen Danmark modtager en henvendelse om renovering / etablering af en skydebane, indledes rådgivningen med en afdækning af fakta om skytteforeningen, lokale behov, muligheder og udfordringer.

Det er derfor vigtigt, at I som forening har forberedt jer på det møde, foreningen skal have med Skydebaneforeningen Danmarks rådgivningsteam, og at I har tænkt over en masse forskellige ting.

Se ovenstående punkter og brug det gerne som en slags tjeklister.

Overvejelser inden der søges om skydebanerådgivning

Foreningen bør forholde sig til følgende overvejelser og spørgsmål, inden der søges om rådgivning ved Skydebaneforeningen Danmark:

  • Skyttekonsulenten i DGI’s Landsdelsforening inddrages ved projektets spæde start
  • Er kommunen kontaktet / inddraget?
  • Hvem ejer den nuværende skydebane? Ligger den i lejede lokaler (fx en hal eller skole) eller ejer skytteforeningen bygninger og jorden? – hvis du/I ikke ved det, er det nødvendigt at finde ud af det
  • Hvor mange medlemmer har foreningen – fordelt på børn og voksne?
  • Hvor mange frivillige / hjælpere er tilknyttet foreningen?
  • Er foreningen stævneaktiv – DGI aktiviteter?
  • Er der andre skytteforeninger, som der kan samarbejdes med? – i bekræftende fald, hvor mange medlemmer har den / eller de andre foreninger? Og hvad er afstanden til den eller deres skydefaciliteter?
  • Økonomi – Hvordan vil I beskrive jeres økonomiske situation – størrelsen af medlemskontingent, opsparing eller andre aktiver
  • Har I overvejet at samarbejde med andre brugere af faciliteterne?

Vurdering af projektets omfang

Foreningen skal vurdere projektets omfang og prioritering af udskiftning / renovering af foreningens faciliteter, fx

  • Ventilationsanlægget – lever det nuværende anlæg op til SKBF.DK’s anbefalinger?
  • Rengøringsvenlige overflader – vægge, gulve m.m. vaskbare overflader?
  • Hæve-/sænkeborde – er der plads til at etablere nye hæve-/sænkeborde (min. 95 cm i bredden og 2 ½ meter standpladsdybde)?
  • Kuglefang
  • Våbenopbevaring / våbenboks / alarm
  • Opholdslokalerne – er der mulighed for at vaske hænder, inden skytten træder ind i opholdslokalet fra skydeområdet?
  • Kan skydninger følges fra opholdslokalerne – via vinduer eller skærm?
  • Handicapvenlige adgangsforhold – både i forhold til opholdslokaler, skydebanen og toiletforholdene?
  • Markeringsanlæg

Ansøger I "blot" om en mindre opdatering?

Hvis foreningens faciliteter lever op til Skydebaneforeningen Danmark’s anbefalinger – og jeres ansøgning ”blot” omhandler en mindre opdatering af fx alarmanlæg, er det vigtigt at beskrive dette i ansøgningsskemaet, således at vi giver jer den korrekte rådgivning – og dermed bruger ressourcerne bedst muligt.

Gode råd til foreninger om skydebanebyggeri

Kontakt Rådgivningsteamet ved Skydebaneforeningen Danmark

Tlf. +45 76 65 67 00 (tryk 1 for rådgivning)
raadgivning@skbf.dk

Gode råd til foreninger

ifm. skydebanebyggeriLæs mere her »

Lån og tilskud

til skydebanerLæs mere her »

Ansøgninger

til skydebaneudvalgetLæs mere her »

Hvem er med

i Skydebaneudvalget?Læs mere her »